LINA JONIKĖ
PASLAPTYS II
Lina Jonikė (g. 1969), šiuo metu Kauno tekstilės katedroje dėstanti siuvinėjimo dalykus ir yra konceptuali siuvinėtoja. Meninės raiškos eksperimentus Lina Jonikė pradėjo siuvinėdama kūnus – kūnų fotografijas, atspaustas ant audinio. Vaizduojamą kūną L. Jonikė prilygina tuščiai drobei, ant kurios ne dažais, bet siuvinėjimo dygsniais sukuria iliuzinį žmogaus likimą. Už kūrinį „Arnotas“ 1997-ųjų tarptautinėje Kijoto parodoje-konkurse Lina Jonikė buvo apdovanota meistriškumo prizu „Exellence Award“.
Nuo pat kūrybinio kelio pradžios vienas svarbiausių L. Jonikės tikslų – tapatumo paieškos, darbuose atsiskleidžiančios gana skirtingais (technologine prasme) kūriniais. Nors visus siuvinius jungia dygsnio ir fotografijos derinimas, vieni jų, kaip įprasta, siuvinėti ant drobės, kiti tik sukuria tradicinio siuvinio iliuziją. Unikalus menininkės sprendimas – sukurti nuogą kūną dengiantį drabužį (apsiaustą, rankšluostį, vystyklą, drabužio draperiją) ant perregimos plastiko plokštės, atitrauktos nuo fotografijos pagrindo. Pirmąjį šios technikos kūrinį „Tekstilė ir aš“ dailininkė įgyvendino 2001 metais. Tam tikru ikonografiniu Linos Jonikės kūriniu yra tapęs diptikas „Rūpintojėlis“ (I ir II), kuris pristatomas ir šioje parodoje.
Būti, o ne atrodyti, tampa savotiška Linos Jonikės menine aksioma. Šeimos tema, tautinio ir religinio identiteto, Lietuvos istorijos apmąstymas, kartų konflikto ar santykių pasyvumo bei atminties temos yra svarbios Linai Jonikei. Menininkei svarbi estetika, svarbus asmeninis santykis su kuriama istorija, išgyventa patirtis. Ir visada – paslaptis.
Paslaptis yra pasaulį varanti jėga. Nauji reiškiniai, žmonės, papročiai, miestai ir aplinkybės mus labiausiai jaudina, kol nėra pažįstami. Kol gali nustebinti, sukelti smalsumą, o gal net išgąsdinti ar atstumti. Paslaptis gali būti ir gundanti, ir bauginanti, nepatogi, net nejauki. Tokių paslapčių atskleidimo akistatoje perkainuojame vertybes. Ir keičiamės.
Lina Jonikė parodoje „Paslaptys II“ pristato pastarųjų metų kūrybą, daugiausia naujus, 2016-ais metais sudaigstytus kūrinius. Būtų klaidinga manyti, kad paslaptys yra tik šio ciklo ar tam tikro autorės kūrybinio laikotarpio tema, nes fotografinio / realistinio vaizdo dangstymas po skraistėmis ir dangalais yra Linos Jonikės kūrybos žymuo. Ji, tikriausiai, ir neįveikiamus rojaus atitvarus įsivaizduoja kaip tekstilinę skraistę, siuvinėtą ryžtingais adatos dūriais, kažkokio(s) svajotojo(s), kuriam(-iai) absoliutus gėris yra didžioji paslaptis. Ratas sukasi kaip dygsniuojamas siūlas skaidriame Linos Jonikės kūrinių paviršiuje…
Kasdienybės linija Linos Jonikės kūriniuose nėra susipynusi su giliais jausmais ir pasaulėžiūrą keičiančiais išgyvenimais. Menininkė kalba apie skirtingus žmones, apie save, apie kasdienes situacijas, bet kartu ir apie abejones jų vienareikšmiškumu. Visi parodos kūriniai slepia daugiau, negu vaizduoja. Tėvynės ginties temas apmąstantys kūriniai „Senis“ (2013) ir „Alizavos akmuo“ (2012), „Adelė“ (2016) perteikia sunkiai nuryjamas tiesas, kurias paslaptimi pavertė istorija ir nesaugumo nulemti šeimos narių tylos įžadai. Lina Jonikė geba miniatiūrinėmis formomis kalbėti apie didelius, skausmingus momentus. Pavyzdžiui, kūrinyje „Adelė: 1921–2014” vos delno dydžio kūrinėlis – senolė siuvinio aureolėje, praturtintas jautriu partizanų marškinių siuvėjos Adelės Kalesinskienės pasakojimu, nukelia į tikro skausmo, baimės ir didvyriškumo laikus, kai būti tikrovės liudininku buvo taip pat pavojinga, kaip ir ginti savo Tėvynę.
Ką naujo apie paslaptį sužinome šioje parodoje? Tai, kad paslaptys yra labai arti mūsų. O manantieji, kad jau viską žino, gyvena gan nuobodų gyvenimą. Šia paroda menininkė linki sau ir mums, kad turėtume tik tokių paslapčių, kurios suteikia daugiau gyvenimo spalvų mums ir artimiesiems.
Menotyros mokslų daktarė Virginija Vitkienė
Linos Jonikės parodos „Paslaptys II“ atidarymas:
2017 m. birželio 14 d., trečiadienį, 18 val. Kauno rajono muziejuje, Raudondvario pilyje.
Paroda veiks 2017 06 14 – 2017 07 02.
Dalinamės akimirkomis iš 2017 m. birželio 14 d. įvykusio parodos atidarymo. D. Stankevičiaus nuotraukos.