svetainei

 

Luise Milewski tapybos paroda

2015 m. kovo 4 d. 18 val. Raudondvario pilies Rūsio galerijoje atidaryta dailininkės iš Berlyno (Vokietija) Luise Milewski tapybos darbų paroda „Interjerai“. Kita parodos dalis, kurią sudaro koliažai, nuo kovo 4 d. eksponuojama galerijoje „Aukso pjūvis“.

Iškilmingo parodos atidarymo svečiai: autorė Luise Milewski (Berlynas), menotyrininkė Vera Gliem (Berlynas), Hamburgo aukštosios muzikos mokyklos profesorė pianistė Raminta Lampsatytė ir trio – Jurgis Valiukevičius (pianinas), Aurelijus Užameckis (kontrabosas) ir Arūnas Periokas (mušamieji). Vernisaže skambėjo džiazo standartai, pereinantys į dub’o, funk’o, kitus garsus ir ritmus.


Tuo pat metu dviejose skirtingose vietose – Raudondvaryje ir Kaune atidarytos iš pirmo žvilgsnio skirtingos Luise Milewski, dailininkės iš Berlyno, parodos. Tapybos ciklo motyvai Kauno rajono muziejuje – karališki sietynai, šviestuvai, krėslai, sofos, kėdės ir suolai iš labai skirtingų kultūros epochų. L. Milewski tam pasirinko ne realistinį daiktų pristatymą, bet formų, spalvų ir raštų įvairovės atskleidimą ir rodymą. Autorė trina savo kosmoso ir svetimo –  paveikslų pasaulio, atkeliaujančio iš žurnalų, knygų, plakatų, kurių dauguma kyla iš objektų, tarsi skendinčių migloje, suvokimo ribas.

Greta čia esančios tapybos, „Aukso pjūvio“ galerijoje yra kitokio konteksto tapyba – koliažai. Šias dvi parodas tarpusavyje sieja vidinis ryšys. Šios parodos tema, priešingai nei natiurmorto, sunkiau apibrėžiama ir įrėminama kontūrais. Visi koliažo elementai perdirbti į atvirai skaitomus portretus, todėl dailininkė dažnai sąmoningai atsisako pavadinimų. Toks yra 2011 m. sukurtas darbų ciklas, kurių ilgas horizontalus formatas primena kabantį frizą. Plačiąja prasme kalbant, jie rodo interjerus, pavyzdžiui, laiptus, pakabintus virš galvos ir padengtus veidrodiniu paviršiumi, arba erdvę, į kurią įsiskverbia savo svetimais architektūros fragmentais ir įvairių objektų išpjovomis. Nežabotos kabelių sruogos pinasi su neoninių kanalėlių aptvarais ir minia, paradu žmonių, kurie iš tikrųjų norėjo susirinkti laisvai, tačiau staiga vėl atsiduria ir pasijunta susispietę vienoje patalpoje. Viskas čia taip susiję, todėl susiformuoja nerimastingas realybės vaizdas, kuris, kaip ir visa kita, galėtų būti įvardytas kaip idealus pasaulis.

Jos naujausiuose koliažuose – priešingai – šio ekspresyvaus išraiškingumo vengiama. Iliuzinę erdvę čia sukuria vėl abstraktus lygmuo, naudojant teptuką ir spalvą.

Šiuo laiku, kai skaitmeninio vaizdo motyvų atranka tapo svarbi mūsų kasdieninio regėjimo patirties ekrane, reklamoje ir mene, L. Milewski koliažai savo akivaizdžiu meistriškumu, nuostabiu anachroniškumu neutralizuoja vaizdų potvynių spartą.

Jos darbų paradoksalumui priskirtini tik tie įtaigūs paveikslų vaizdai, kurie per objekto ir vietos dekontekstualizavimą yra išprovokuojami. Tuo pat metu šis metodas tampa dailininkės tapybos pamatu. Taikydama daugiasluoksnį permatomą spalvų praplovimą, menininkė sukuria eteriškai lengvą pasaulį ir kartu iškilmingą nuotaiką.

Objektų kontūrai, pavieniai daiktai, medžiagų tekstūros arba šviestuvų šviesos tarsi parengia žengti kitą žingsnį. Atsiradimas ir išnykimas – greta, koja kojon. Lemputė, apšviečianti patalpą, spindi: ar jos šviesą tamsa sugers ir sunaikins? Ar žiūrovo akis, nukreipta per didinamąjį stiklą į konkrečią detalę, paveiks ją žvilgsniu ir galėsime ją atskirti iš tikrojo objekto? Kalbėdami apie baldus, dažniausiai įsivaizduojame minkštuosius, to modelio spalvinius derinius, suformuojančius bendrą vaizdą, įspūdį. Mūsų žvilgsnis nukreiptas ne tik į detales, bet į įspūdžio visumą, kuri kaip dėmė sukuria didžiausio tankio vaizdą.

Milewski tapyba ir popieriaus darbai yra labai jautri refleksija į šiuolaikinės vaizduojamosios dailės keliamus pagrindinius klausimus, veikiančius kartu su naratyvo ir simbolio elementais, tačiau pagrindinis dėmesys sutelkiamas į estetinį efektą ir individualią išraišką. Jie mums pasakoja išgalvotas istorijas, kurios išsilaisvinusios iš konkrečios religinės, politinės ar psichologinės motyvacijos.

Vera Gliem