ALMA ZOPPEGNI (ITALIJA)

VELYKINIAI MARGUČIAI

Nuo 2021 m. kovo 24 iki balandžio 25 d., Kauno rajono muziejus kviečia mėgautis Velykų atmosfera – Raudondvario pilies Mažojoje rūsio galerijoje eksponuojami dailininkės A. Zoppegni sukurti ir autorine technika dekoruoti keramikiniai kiaušiniai.

Alma Zoppegni gimė 1950 m. Celle Enomondo (Asti), Italijoje. Studijavo tapybą Albertinos akademijoje (Accademia Albertina) Turine. Vėliau įgijo architektūros mokslinį laipsnį žymiame Turino politechnikos universitete (Politecnico of Turin). Nuo 1972 iki 2011 metų A. Zoppegni mokė tapybos Turino meno mokykloje (Primo Liceo Artistico). Dabar dailininkė gyvena ir dirba Turine.

Dailininkė dalyvavo grupinėse ir surengė personalines parodas Italijoje, užsienyje – Madride, Romoje, Glazge ir kitur.

Keramikinius kiaušinius A. Zopeggni pradėjo kurti 2010 m. Kiaušinį dailininkė suvokia kaip viso ko pradžią, gyvybės, vaisingumo simbolį, tiesiogiai susijusį su moteriškumu ir motinyste.

Raudondvario pilyje, Kauno rajono muziejuje eksponuojami keramikiniai skirtingo dydžio, įvairiai dekoruoti – dažyti, graviruoti kiaušiniai – gražus, modernus ir išradingas artėjančių Velykų simbolis. Dekoravimo technika primena lietuviškus skutinėtus margučius, tačiau raštai, sukurti pačios dailininkės – artimesni pirmapradėms, Rytų kultūroms. Ši, akį patraukianti, margučių paroda atkeliavo iš Rygos, Art Nouveau muziejaus.

Paroda surengta bendradarbiaujant su parodos kuratoriumi Enzo Fornaro (Italija). Parodą globoja Italų kultūros institutas Vilniuje.

PAVASARIS OBELYNĖJE

Pavasaris kairiajame Nemuno krante, ties Lampėdžiais, jau nebestypčioja ant galų pirštų, o žengia pilna pėda. Nors atokiose atkalnėse dar guli permatomo ledo lopinėliai, tačiau įsaulyje jau skleidžiasi pirmieji ryškiaspalviai žibučių žiedeliai, o Obelynės sodas ir parkas džiugina baltuojančiais gausiai žydinčių snieguolių plotais, japoninių magnolijų pumpurai jau pasiruošę bet kurią akimirką suplėšyti savo pūkuotus žieminius apvalkalus ir atverti baltus kvapnius žiedus. 

Ankstyvą rytą parkas ir sodas virsta stebuklinga koncertine erdve, įvairiausių paukščių balsais skelbiančia pavasarį. Tą akimirką supranti, kad akademiko prof. Tado Ivanausko, vieno pirmųjų gamtosaugininkų Europoje ir Lietuvoje, išmonės, proto, darbščių rankų sukurtas ir mums padovanotas Obelynės parkas nekelia abejonių ar klausimų, dėl šio unikalaus Pakaunės gamtos kampelio reikšmingumo XXI a. Kauno rajono ir Lietuvos visuomenei.

Artėjant didžiajai Prisikėlimo šventei, Kauno rajono muziejus dovanoja savo lankytojams atgimstančios Obelynės pavasarinius vaizdus ir kviečia tai pajusti asmeniškai realybėje.

Zigmas Kalesinskas, muziejaus direktorius

GRAŽINA DIDELYTĖ

Spalvotų piešinių paroda iš ciklo „Dainavos klodai“ (dalis „Brangiausios vietos“ 1999 m.)

Antano ir Jono Juškų etninės kultūros muziejuje nuo kovo 22 d. iki balandžio 30 d. vyks dailininkės ir knygų iliustratorės Gražinos Didelytės spalvotų piešinių paroda iš ciklo „Dainavos klodai“ (dalis „Brangiausios vietos“ 1999 m.)

Gražina Didelytė – tarp tų dailininkų, be kurių neįsivaizduojamas Lietuvos grafikos menas. Menininkė – subtilaus braižo grafikė mažų matmenų lakštuose ištobulinta technika įkūnijo didelę meilę Lietuvai. Su pieštuku ir blonknotėliu rankose, viską pastebinčiu žvilgsniu, Gražiną Didelytę buvo galima pamatyti netikėčiausiose vietose. Dailininkei rūpėjo visas kraštas, jo dabartis ir praeitis: lietuvių mitologijos, etninės ir etinės, istorijos ir gamtos, nuo Atgimimo aušros – tautos tremties ir rezistencijos temos. Iki paskutiniųjų gyvenimo dienų iš rankų nepaleido pieštuko, vis siekė sustabdyti amžinybės grožio akimirkas. Paskutiniajai savo kūrybos prieglobai dailininkė pasirinko Dzūkiją, Rudnelės kaimą. Čia praleistas dešimtmetis, praturtino Lietuvos kultūrinį paveldą Dainavos krašto gamtos ir istorijos motyvais. Šio krašto vaizdai, istorija ir žmonės tarytum „sulipo“ į jos piešinius, raižinius. 1995–2005 metų laikotarpį, pati dailininkė pavadino pačiu produktyviausiu ir laimingiausiu. Rudnelės kaime Didelytė įkūrė savo paveikslų galeriją „Andeinė“. Galerijos ekspoziciją dailininkė išdėstė pati – tokia ji yra likusi iki šių dienų. Deja, autorė savo įkurta galerija pasidžiaugė vos vienerius metus, dabar jos įkurtąja galerija „Andeinė“ rūpinasi profesorius Vygandas Čaplikas. Čia iki šių dienų eksponuojami grafikės darbai, atspindintys jos kūrybinį kelią ir liudijantys su niekuo nesupainiojamą braižą.

Šią parodą sudaro darbai iš Gražinos Didelytės sukurto spalvotų piešinių ciklo „Dainavos klodai“ (dalis „Brangiausios vietos“ 1999 m.) bei keletas ofortų iš jos vėlesnės kūrybos. Paroda atskleidžia menininkės poetišką sielą, pastabumą gamtai, metaforiškus žmogaus būties vaizdus ir jos kūrybai būdingą jautrų meninį braižą. Rašytoja Kazys Saja apie grafikę yra sakęs: „Didelytės pavardė tiksliai parodo jos esmę – ji iš tiesų didi kaip menininkė, o mažybinė priesaga nusako jos kuklumą, trapumą, švelnumą.”

Trumpa biografija

Gimė 1938 m. spalio 2 d. Kaune.

1961–1967 m. studijavo Lietuvos valstybiniame dailės institute, įgijo grafikės specialybę.

Dailės parodose dalyvavo nuo 1970 m. Surengė apie 30 individualių parodų Lietuvoje.

Nuo 1971 m. – Lietuvos dailininkų sąjungos narė.

2003 m. už nacionalinės dailės tradicijų puoselėjimą paskirta G. Kazokienės Vaizduojamojo meno fondo premija.

1995–2006 m. – gyveno Varėnos r. Rudnelės kaime

Mirė 2007 m. sausio 2 d., palaidota Rasų kapinėse Vilniuje.

PAVASARIS OBELYNĖJE

Tado Ivanausko Obelynės sodybos parke pirmieji pavasario ženklai, paukščių sutiktuvės-inkilų kėlimas ir pavasario darbai.

 

LAUKIAME JŪSŲ KAUNO RAJONO MUZIEJUJE!

Vyriausybei sušvelninus karantino reikalavimus, nuo kovo 17 dienos atnaujiname lankytojų aptarnavimą  A. ir J. Juškų etninės kultūros muziejuje, Tado Ivanausko Obelynės sodyboje-memorialiniame muziejuje, Tradicinių amatų centre ir Babtų kraštotyros muziejuje, o nuo kovo 19 dienos – Kauno rajono muziejuje Raudondvario pilyje.

Lankymosi muziejuje sąlygos:

  • Vienu metu įleidžiamine daugiau nei 2 lankytojai arba vienos šeimos nariai;
  • Prie įėjimo į muziejų susidarius gyvai žmonių eilei, būtina laikytis ne mažesnio nei 2 m atstumo;
  • Lankytojai privalo dėvėti apsaugines veido kaukes! Be jų į muziejų neįleidžiami;
  • Įėję į muziejų, lankytojai privalo dezinfekuotis rankas ir dėvėti apsaugines veido kaukes;
  • Viso apsilankymo metu būtina išlaikytine mažesnį nei 2 m atstumąnuo kitų asmenų (negalioja tarp kartu atvykusių šeimos narių);
  • Lankant ekspoziciją, prašome kiek įmanoma mažiau liestis prie patalpose esančių paviršių;
  • Net ir nesergant virusine liga, būtina laikytis čiaudėjimo bei kosėjimo etiketo (prisidengti, čiaudėti į vidinę alkūnės dalį), rankų higienos.
  • Jei reikia bendrauti tiesiogiai, neužtrukite ilgiau nei 15 min;
  • Prieš įeinant į muziejų darbuotojai gali paprašyti leidimo pamatuoti lankytojų temperatūrąnaudojant nuotolines temperatūros matavimo priemones. Negavus leidimo ar nustačius aukštesnę nei leidžiamą žmogaus kūno temperatūrą, lankytojai, deja, nebus priimami;
  • Jei sergate, karščiuojate ar blogai jaučiatės, prašome muziejuje nesilankyti;
  • Žmonėms, esantiems rizikos grupėje (senjorams, turintiems lėtinių ligų), karantino metu rekomenduojame likti namuose.

MUMS RŪPI JŪSŲ SVEIKATA IR SĖKMINGAS MUZIEJAUS DARBAS!

Darbo laikas:

Kauno rajono muziejus Raudondvario pilyje: III–VII 10.00–18.00

A. ir J. Juškų etninės kultūros muziejus: II–VI  9.00–18.00

Tado Ivanausko Obelynės sodyba-memorialinis muziejus: II–VI 10.00–18.00

Tradicinių amatų centras: II–VI 9.00–18.00 (pietų pertrauka 12.00–13.00)

Babtų kraštotyros muziejus: III 14.00-20.00, IV 8.00-18.45 (pietų pertrauka 12.00-12.45), V 8.00-12.00

* Likus 30 min. iki muziejaus darbo pabaigos, lankytojai neįleidžiami.

ELENOS KNIŪKŠTAITĖS ŠVENTOJI KASDIENYBĖ

Tapybos darbų paroda „Angelai ir šventieji“ Kauno rajono muziejuje, Raudondvario pilyje.

Donato Stankevičiaus nuotraukos.

ĮSIMINTINIAUSIA KAUNO KULTŪROS INICIATYVA 2020 – BALSAVIMAS
Kauno menininkų namų paskelbtuose rinkimuose nominuotas festivalis „Vitrum 2020 Pulsas“, kurio paroda „Skaidri erdvė“ buvo eksponuojama Kauno rajono muziejuje.
VIII-asis Vitrum festivalis kvietė į dvi parodas bei papildančią programą, įtraukė 27 menininkus. Parodė Lietuvoje dar neregėtus kūrinus, kuriuose ragino pažvelgti į (ne)skaidrumą ir iššūkių įveikimą tada, kai žmogus yra stumiamas už savo galimybių ribų.
Kviečiame balsuoti už įsimintiniausią Kauno kultūros iniciatyvą 2020 m.

ŽIEMIŠKAS REPORTAŽAS IŠ OBELYNĖS!

Kai ėmėme galvoti, kad žiema bus pasiekiama tik kalnuose ar šaltuose kraštuose, o Corona-19 viruso pandemija negailestingai visus uždarė namuose – gamta mums padovanojo žiemą. Ir ne bet kokią, bet baltą, su lengvu šaltuku. Rodėsi, kad visuotinis klimato atšilimas jau nužudė mūsų viltis Lietuvoje pajusti snieguotą žiemą, staiga imi suvokti, kad eilinį kartą posakis – „Žmogus planuoja, o Dievas – juokiasi“, pasitvirtino.

Prof. gamtininko Tado Ivanausko sukurta Obelynė pandemijos akivaizdoje tapo vis svarbesnė ir reikšmingesnė ne tik Akademijos, Ringaudų, Zapyškio, Kačerginės ar kitų aplinkinių seniūnijų senbuviams ir naujakuriams, bet ir pakaunės gyventojams, esantiems šioje pusėje užkardų. Čia visi: senoliai ir pensininkai, moksleiviai ir jaunimas, šeimos su mažais vaikais randa vis daugiau vietos pasivaikščiojimams, pasislidinėjimams, pabėgiojimams, gyvosios gamtos pažinimui ir atradimams. Obelynės dendrologinis parkas ir senasis paveldo sodas traukia ne tik žmones, bet ir gyvūnus. Čia gali pamatyti kiškį, liuoksintį sodo gilumoje, stirnas, besimėgaujančias sušalusiais obuoliais, sniegenas ir kuoduotus svirbelius, puotaujančius šermukšniuose, voveres, skriejančias apsnigtų eglių šakomis. Obelynė žiemą – gyvūnijos ir žmogaus susitikimų vieta, viliojanti ir traukianti ateiti pasimėgauti šiuo įžvalgaus žmogaus proto ir darbščių rankų sukurtu unikaliu gamtos  kampeliu.  Ji tokia graži, netikėta ir nenuspėjama, kad nejučiom kyla noras dalintis kiekviena čia patirta akimirka.

Kauno rajono muziejus dovanoja Jums vaizdų reportažą iš sniege skendinčios Obelynės.

Malonių akimirkų žiūrint, o, kai bus galimybė – laukiame Jūsų Obelynės parke.  Mėgaukimės ir džiaukimės kartu!