Impresionizmas – buka tiesa

Ofortai

EDGAR DEGAS (1834–1917) –

prancūzų impresionistas, žinomas kaip geriausias modernaus Paryžiaus gyvenimo stebėtojas, hipodromų trasų ir žirgų, kabaretų, kavinių ir restoranų interjerų, viešnamių ir prostitučių, įvairių socialinių klasių atstovų portretų piešėjas. Būdamas Paryžiaus operos užkulisiuose, piešdamas jaunas baleto šokėjas, jis pamiršdavo savo aristokratišką kilmę.

Degas artimas draugas rašytojas ir libretistas Ludovicas Halévy aprašė Paryžiaus scenų užkulisius ir sudėjo savo impresijas į vieną veikalą, kurį pavadino „Kardinalių šeima“ (La Famille Cardinal). E. Degas iliustravo Pauline ir Virginie Cardinal ir jų tėvų išgalvotus nuotykius. L. Halévy vis dėlto nepripažino E. Degas sukurtų monotipijų didingumo. Kolumbijos ir Harvardo universitetų profesorius menotyrininkas Teodoras Reffas, tyrinėjęs XIX a. prancūzų dailininkų Paulo Cézanne’o, E. Degas ir Édouardo Manet kūrybą, teigia, kad L. Halévy nenorėjo savo draugo sukurtų monotipijų, nes „apskritai Degas iliustracijos atspindi labiau dvasios ir poilsio imitavimą nei autentiškumą“.

Po E. Degas mirties 1918 m. aukcione tarp kitų dailininko turtų atsirado knygai „Kardinalių šeima“ skirtų monotipijų ir piešinių rinkinys. Sakoma, kad, pagal aukciono katalogą, būta 37 monotipijų, tarp kurių puikavosi aštuonios retušuotos pastelėmis, vienuolika piešinių ir trisdešimt kitokių darbų. Kad ir kaip būtų keista, rinkinys buvo išimtas iš pardavimo, o didžioji jo dalis 1925-aisiais patikėta vienam iš pirmųjų šiuolaikinių Prancūzijos prekiautojų meno kūriniais Pauliui Durandui-Rueliui. Tačiau nesuprantamomis aplinkybėmis iš rinkinio buvo išimti septyni kūriniai – monotipijos ir piešiniai, todėl į P. Durando-Ruelio rankas pateko ne visas rinkinys. Gerokai vėliau, 1935-ųjų birželio 25 d., šie septyni E. Degas darbai buvo parduoti atskirai.  

1928-ųjų kovo 17 d. rinkinys, išskyrus septynias monotipijas ir piešinius, vienu kartu buvo parduotas už neįtikėtiną 408 tūkst. 500 frankų sumą. Pardavimo organizatorius buvo Marcelis Guérinas. M. Guérinas, kolekcininkas Davidas Weillis ir leidėjas Auguste‘as Blaizot, susivieniję, kad įsigytų šias monotipijas aukcione, ir buvo pagrindiniai pirkėjai. Leidėjas Auguste‘as Blaizot įgijo dar ir leidėjo teises.

Iki 1938 metų monotipijos buvo niekur nepublikuotos, kol galiausiai jos buvo sumažintos, padaugintos estampo technika ir panaudotos 1938 metais išleistoje knygoje. A. Blaizot galop išleido monotipijas kaip iliustracijas. Šias Maurice‘o Potino rankomis atspaustas monotipijas aprašė Jeanas Adhemaras ir Françoise Cachin, Eugenia Parry-Janis ir Jeanas Boggsas, studijavę E. Degas kūrybą. Jų buvo atspausta tik 350 egzempliorių.

Iki mūsų dienų išlikę ofortai labai svarbūs, nes daugelis E. Degas monotipijų pradingo. Ofortai iš šio rinkinio išlieka vieninteliu įrodymu, kad monotipijos iš viso egzistavo!

Kurdamas iliustracijas knygai „Kardinalių šeima“ E. Degas paliko įvairių kompozicijų, tobulino jų vaizdavimo būdus ir kūrė vientisą sceną. Žiūrint į šiuos ofortus, galima pastebėti, kad vaizduojama ta pati scena, į kurią žvelgiama iš skirtingų kampų, o stebint iš didesnio atstumo arba iš arti susidaro įspūdis, jog laisvai judantis E. Degas žvilgsnis nuspėjo kinematografo gimimą.

Knygai „Kardinalių šeima“ sukurtos E. Degas iliustracijos siūlo pažvelgti į prancūzų visuomenę, Paryžiaus gatves ir naktinį gyvenimą impresionizmo meistro žvilgsniu.

Tekstą parengė Zigmas Kalesinskas

Paroda veiks nuo 2016-04-09 iki 2016-06-19 

 


Balandžio 8 d. Kauno rajono muziejuje įvyko Edgar Degas parodos atidarymas.